De impact van digitale transformatie op kwaliteit

Zowel klanten als bedrijven krijgen meer en meer te maken met digitalisering. Dat laat ook de klantenverwachtingen niet onbetuigd. Klanten willen geen product meer kopen, maar een resultaat: een oplossing voor hun probleem. Daarom moet je als bedrijf nadenken hoe je toegevoegde waarde kunt creëren.

Dries Geldof, VP Quality van Barco, legt uit dat de transformatie binnen zijn bedrijf ook een impact heeft op de processen: ze zijn veel korter en verlopen in korte cycli via agile ontwikkeling.

Dat vergt een mindshift voor de hele organisatie, ook voor de kwaliteitdienst. Die moet leren over agile ontwikkeling, hoe sprints werken en mee in het bad duiken. Ze mogen klantencontacten niet schuwen, want de kwaliteitsmensen moeten dicht bij de klant zitten tijdens en na de ontwikkeling.

Data

Bij elk nieuw product is connectiviteit en veiligheid belangrijk, zodat Barco data kan capteren en analyseren. De kwaliteitsdienst moet die data onder de loep nemen, cijfers analyseren en mee helpen denken: met wat we zien, hoe kunnen we toegevoegde waarde creëren voor de klanten. "Zelfs al weten we nog niet welke data we precies nodig hebben, toch moeten de hardwarevoorzieningen ervoor gebeuren, zodat de datacaptatie in het ontwerp zit."

Al die data vallen op hun plaats in een dashboards. Dashboards spelen een belangrijke rol om de data te capteren, visualiseren en er iets mee te doen.

"Kwaliteit gaat dus verder dat wat vaak als taak of verantwoordelijkheid van kwaliteit gezien wordt", zegt Geldof. "De kwaliteitsdienst kijkt niet enkel naar de kwaliteit van het product of oplossing of dienst, wat goed is en minder goed en waar de verbetermogelijkheden liggen. We gaan ook meedenken met business development wat we de klant kunnen aanbieden."

Raadpleeg de presentatie van Dries Geldof op Kwinta Knowledge.

Delen via

Verwante artikelen

Waarom je er niet in slaagt om een doorbraak te realiseren

Stond je er ooit bij stil welke angst een jonge vleermuis doorstaat wanneer hij de tak, waaraan hij hangt, voor het eerst moet loslaten om te leren vliegen? Met veel gestuntel suist hij omlaag, de donkere afgrond tegemoet, om net op tijd zijn vleugels te spreiden en de schoonheid van de nacht te ontdekken.

Waarom wendbaarheid efficiëntie klopt

"Efficiëntie was het mantra van de 20ste eeuw", schrijft Greg Satell op zijn blog Digitaltonto. "Doordat business modellen onder druk staan, troeft agility (wendbaarheid) vaak efficiëntie af."

3 tips om een doorbraak te realiseren

Moeizaam probeerde de vlinder z’n kleine lijf uit de cocon te wurmen. Geen sinecure! Totdat na uren worsteling een nauwe opening ontstond. Opnieuw nam de vlinder een rustpauze om daarna terug te bewegen en het gaatje langzaamaan groter te maken. En zo ging het nog even verder. Totdat de vlinder z’n inspanningen staakte. Hij leek maar te blijven wachten op nieuwe energie.

Reactie

Plaats ook op: