Goede houding, betere rug

We weten allemaal dat in een goede houding je rug meer ontspannen is en de wervelkolom soepeler. De spieren in de rug gaan niet verstijven en je ervaart minder ongemak en pijn. En je ziet er ook beter uit als je rechtop staat en zit!

De wervelkolom draagt ​​ons gewicht. Op jonge leeftijd al ontwikkelen we gewoonten in het dagelijks leven. We zitten en staan vaak in dezelfde houding en veranderen te weinig. Dit zorgt voor samengedrukte gewrichten en vermoeide spieren.

Deze spieren geraken gespannen en na verloop van tijd resulteert dit in chronische spasmen. We kunnen dan pijn in dat gebied krijgen. En chronisch gespannen spieren maken dat de wervels in het gebied minder ruimte krijgen, waardoor ook de tussenwervelruimten kleiner worden.

Zo kan je na verloop van tijd problemen krijgen zoals lage rugpijn, spanning in de bovenrug, stijve nek, enz. Maar het is niet alleen de rug zelf die getroffen wordt.

Hoe zit het met de rest van het lichaam?

Zeer eenvoudig uitgelegd, van (het gebied van) de wervelkolom zijn er zenuwen en bloedvaten die naar andere delen van het lichaam gaan. Naar spieren in de armen en benen, naar de organen en naar verschillende weefsels in ons lichaam.

Wanneer de wervels te dicht op elkaar komen te zitten en de spieren rondom te gespannen worden hebben de zenuwen en bloedvaten niet genoeg ruimte om goed te werken. Ze kunnen niet alle noodzakelijke informatie doorgeven aan de delen van het lichaam waarmee ze verbonden zijn, zoals de organen.

Als bijvoorbeeld je bovenrug te gespannen is, kan je problemen hebben met de longen of het hart. Als de wervels in het midden van de rug te dicht bij elkaar staan kan je problemen hebben met de maag of de lever. Lager in de wervelkolom zijn er zenuwen die naar de darmen en de nieren gaan.

Verschillende aandoeningen zoals astma, hartritmestoornissen, maag- en darmklachten hebben vaak een verband met een blokkade in het overeenstemmende gedeelte van de wervelkolom. Om deze klachten goed aan te pakken kan het dus aangeraden zijn om je houding te verbeteren. Zodat je ervoor te zorgt dat de wervels meer ruimte krijgen, de spieren errond meer ontspannen worden en dat de bloedvaten en zenuwen beter hun werk kunnen doen.

Andere ongemakken

Ook andere klachten in het lichaam hebben vaak een verband met wat er gebeurt in en om de wervelkolom. Problemen in de armen, zoals tennis- of golfelleboog, carpaletunnelsyndroom en andere repetitive strain injuries hebben meestal een verband met een blokkade in de wervelkolom in de nek en/of bovenrug.

Hetzelfde geldt voor heup-, knie- en enkelproblemen. We leggen vaak meer gewicht aan de ene kant van het lichaam. Veel mensen zijn rechtshandig en zullen die kant meer belasten. Daardoor kan de wervelkolom lichtjes gekromd geraken en de spieren aan een kant van de wervelkolom kunnen zo meer gespannen geraken. Bijgevolg kan je meer pijn of ongemak aan die kant krijgen. Maar niet noodzakelijkerwijs, het kan ook gebeuren dat je meer problemen aan de andere kant krijgt, omdat die kant uit evenwicht wordt getrokken.

Ook bij bloeddrukproblemen kan er een link zijn met de wervelkolom, vooral in de nek en onderrug. Als de bloeddruk te hoog of te laag is, is het  goed om oefeningen te doen om de nekpositie te verbeteren. Spanning in dat gebied kan de wervelslagaders vernauwen en de bloedcirculatie aldaar beïnvloeden.

Ook vele andere klachten hebben een link naar blokkades in de wervelkolom. Vragen hierover zijn altijd welkom.

Wat kunnen we doen?

Oefeningen die helpen om houding te verbeteren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Het gaat er niet alleen om om te bewegen, maar ook dat je dat op de gunstigste manier voor je lichaam doet: op een manier dat je je lichaam openmaakt, uitrekt en tegelijkertijd ontspant.

In Taijiwuxigong, het oefensysteem dat ik aanleer, leggen we de nadruk op een goede houding om zo je gezondheid en welzijn te verbeteren. Heb je last van steeds weerkerende spanning, pijn en stressgerelateerde klachten kom dan zeker eens naar een van mijn lessen en workshops om erachter te komen welke oefeningen voor jou gunstig zijn.

Een oefening waar je alvast mee kan beginnen is jezelf regelmatig uitrekken. Sta nu eens op van je stoel, steek je armen in de lucht en rek je hele lichaam eens goed uit! En erbij geeuwen mag, dan oefen je ook de gezichtsspieren. Doe dit zoveel je kan tijdens de dag, zeker als je een zittend beroep uitoefent. Hoe meer je het doet, hoe beter je je voelt.

Stel je vraag aan Kwinta expert Sofie-Ann Bracke.

Foto’s: Image courtesy of jk1991 at FreeDigitalPhotos.net en Haitaton by Skoivuma, Wikimedia Commons

Delen via

Verwante artikelen

Te druk? Te weinig focus? Niet met deze tips

Veel werkende mensen hebben het vandaag ‘druk’ of ‘te druk’. In de ochtend gaat de eerste blik naar de telefoon op het nachtkastje, we komen al telefonerend thuis, we hebben te weinig tijd om onze vrienden te zien of te weinig zin om te sporten … Hoe blijf je baas over de drukte thuis, op je werk en in je brein?

Wat kan je fysiek doen om beter om te gaan met stress

Stress is iets waar we allemaal mee te maken hebben, elke dag opnieuw. En het heeft zijn nut, het maakt dat we dingen doen.

Controle over jezelf

Onlangs gaf ik een workshop aan sollicitanten waarbij ik ze eerst een minuut liet stilzitten, met gesloten ogen. Bedoeling was om alle gedachten, emoties en fysieke sensaties te observeren, te ervaren. Na die minuut vroeg ik wat de ervaring was.

Reactie

Plaats ook op: