Aan de slag met PDCA

Plan, Do, Check, Act, kortweg PDCA, is een krachtige filosofie om continue verbetering door te voeren. Maar hoe haal je eruit wat eruit te halen valt? Hoe doe je de verbetercirkel optimaal draaien in je organisatie? In onderstaand dossier verzamelen we tips en cases.

Kwinta-leden hebben via hun login en wachtwoord exclusief toegang tot dit dossier. Nog geen e-mail gekregen met daarin je aanmeldgegevens? Laat het ons weten op vck [at] vck [dot] be, we bezorgen jou dan zo snel mogelijk je gegevens.

VIDEO: "PDCA niet altijd even evident"

PDCA in de praktijk: cases

Erkenning: de vergeten stap in PDCA?

Het vieren van successen en het erkennen van medewerkers voor hun verbeterinspanningen maakt bij ons in het Westen niet formeel deel uit van de PDCA-werking. "Het tonen van waardering is nochtans cruciaal", vindt Erik De Schepper die teams in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) begeleidde bij hun verbeterwerking.

Lees verder over

"In situaties van geplande verandering blijft de PDCA-cyclus nuttig. Waar onzekerheid en instabiliteit steeds onvermijdelijker worden, moeten we echter op zoek naar een alternatief."


Gastbijdragen

Checklist

PDCA is doorgedrongen tot op de werkvloer, tot de plek waar we toegevoegde waarde creëren.

De medewerkers en operatoren mogen en kunnen zeggen wat niet goed werkt.

Als we geen problemen vinden, dan pas hebben we een probleem!

Check hoe PDCA-proof jouw organisatie is

"Als mankementen niet zichtbaar zijn, kunnen ze ook nooit in de verbetercirkel terechtkomen."