Sofie Van Volsem

Sofie Van Volsem

Senior consultant / trainer
-
Amelior

Dankzij haar uitgebreide ervaring in de industrie én de academische wereld is Sofie Van Volsem uitstekend geplaatst om bedrijven en hun werknemers in de wereld van ISO binnen te leiden. “Ook al lijkt ISO op het eerste gezicht geen sexy thema, ik doe er alles aan om de vonk te laten overslaan.”

Dankzij haar uitgebreide ervaring in de industrie én de academische wereld is Sofie Van Volsem uitstekend geplaatst om bedrijven en hun werknemers in de wereld van ISO binnen te leiden. “Ook al lijkt ISO op het eerste gezicht geen sexy thema, ik doe er alles aan om de vonk te laten overslaan.”
“De blik van ISO wordt steeds breder”

Opleiding? Burgerlijk ingenieur chemie, doctor ingenieurswetenschappen
Wat doe je bij Amelior? “Ik train en begeleid bedrijven bij het invoeren, auditeren en verbeteren van zorgmanagement- (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, IATF 16949) en assetmanagementsystemen  (ISO 55001). Daarnaast zet ik ook mijn expertise in procesrisicoanalyses (SWIFT, HAZOP) en Statistische Procescontrole, Six Sigma en Lean Management in.”
Aan boord sinds? 2020
Hobby’s? “In mijn vrije tijd ga ik graag naar een museum. Vooral moderne kunst kan me erg raken. Idealiter combineer ik een museumbezoek met een etentje op restaurant. Ik probeer ook geregeld te lopen of te wandelen.”

Je bent al meer dan 20 jaar met ISO bezig. Hoe ben je daarin gerold?

“Mijn loopbaan ben ik gestart in de industrie, als procesingenieur. Kort nadat ik begonnen was, zocht het bedrijf een Chinese vrijwilliger om een audit van het kwaliteitsmanagementsysteem te begeleiden. Ik ben gesprongen en bleek er wel enige affiniteit mee te hebben. Achteraf gezien is die toevallige kennismaking met ISO zeer bepalend geweest voor mijn verdere carrière. De ontwikkelingen in ISO 9001 ben ik altijd blijven volgen, ook toen ik doctoreerde. Na mijn zijsprong aan de universiteit ben ik als consultant aan de slag gegaan en heb ik me ook in milieu- en veiligheidsmanagement verdiept. De job die ik toen had, is zeer vergelijkbaar met hetgeen ik vandaag doe: bedrijven begeleiden bij het invoeren, auditeren en verbeteren van hun managementsysteem. Toen na een zestal jaren de vele internationale opdrachten moeilijker met het gezinsleven te combineren werden, ben ik terug naar de industrie gegaan, als quality & lean manager.”

Vorig jaar koos je opnieuw voor consulting. Waarom?

“Ik hou enorm van de afwisseling die je als consultant krijgt. Je komt in verschillende bedrijven en sectoren, bent de ene dag met kwaliteit of veiligheid en de andere dag met procesoptimalisatie bezig. Ik vind het leuk om al die ballen tegelijk in de lucht te kunnen houden. Dat ligt me meer dan één vaste job in één bedrijf. Bovendien denk ik dat ik dankzij mijn ervaring, zowel in de academische als in de bedrijfswereld, in veel organisaties meerwaarde kan brengen. Het geeft me in elk geval voldoening als ik mijn kennis kan doorgeven. Ik ben zeker niet de ingenieur die gelukkig wordt van dag in dag uit technische analyses maken. Het menselijke aspect is voor mij even belangrijk. Als consultant moet je je boodschap kunnen overbrengen aan de vloer én aan de boardroom. Je moet met al die mensen kunnen samenwerken. Dat vind ik een prettige uitdaging.”

 Had je doctoraat ook iets met kwaliteit te maken?

“Ja, al was het wel een zeer wiskundige benadering. Als bedrijven een product maken, dan hebben ze de keuze om ofwel aan het einde van het proces ofwel tussenin, na een aantal tussenbewerkingen, te inspecteren. Doen ze het pas aan het einde, dan lopen ze het risico dat ze een slecht product toch volledig door het proces laten gaan. Voeren ze tussendoor controles uit en is de kwaliteit van het product perfect, dan hebben ze tijd en geld uitgegeven aan iets wat eigenlijk niet nodig was. In mijn doctoraat heb ik berekend waar het theoretisch optimum zit, wat met andere woorden de optimale inspectiestrategie zou zijn om met een bepaalde statistische zekerheid de gewenste eindkwaliteit te halen. Het is trouwens op die manier dat ik me in statistische technieken heb vervolmaakt.”

 Waar haal je voldoening uit?

“Bij elke klant moet je jezelf een beetje heruitvinden. Er bestaat immers niet één zaligmakende oplossing of template die je in elke organisatie kunt toepassen. Je moet je competenties iedere keer weer aan de sector en de bedrijfsspecifieke context aanpassen. Wanneer je voor de eerste keer in een bedrijf komt, is er vaak ook wat argwaan. Je moet aantonen dat je een meerwaarde kunt brengen en proberen aan te voelen hoe je ingang kunt vinden. Bedrijven beginnen soms met ISO omdat het moederbedrijf of een klant het vraagt en dus niet altijd meteen uit overtuiging. Ook al lijkt ISO geen sexy thema, ik doe er alles aan om de vonk te laten overslaan. Een project is voor mij geslaagd als ik het bedrijf en zijn medewerkers mee krijg en hen kan laten inzien dat ze dankzij ISO beter kunnen worden. Het overkomt me regelmatig dat medewerkers na een begeleiding komen zeggen dat ze eindelijk begrijpen waarom ze al jaren bepaalde handelingen doen. Dat is waarom ik dit werk doe. Daar haal ik energie uit.”

ISO vernieuwt zijn normen elke 7 à 8 jaar. Wat zijn voor jou de opvallendste ontwikkelingen?

“Sinds de wijzigingen in 2015 krijgen bedrijven meer ruimte om hun eigen accenten te leggen: ze mogen zich focussen op datgene waar voor hen de grootste risico’s zitten. In het begin hebben we bedrijven daar erg in moeten ondersteunen, maar eigenlijk is het een positieve evolutie. De blik van ISO wordt steeds breder. Lag de focus in het begin op productconformiteit, dan is dat nu organisatiebeheersing. De redenering is dat als je je organisatie onder controle hebt, een degelijke structuur hebt en weet hoe je met mensen omgaat, je dan ook je processen zult beheersen en conforme producten zult afleveren. Logisch gevolg is dat ISO er nu ook voor kiest om alle managementsystemen op dezelfde leest te schoeien. Op hun beurt gaan bedrijven daardoor makkelijker linken tussen die systemen leggen en mensen uit hun silo’s halen. Het spreekt immers voor zich dat als je inzet op veiligheidsbewustzijn je dan ook aan kwaliteit werkt. Het omgekeerde geldt evenzeer.”

 Amelior is tijdens de coronacrisis met online trainingen gestart. Bevalt het je?

“Eerlijk, ik kijk er enorm naar uit om weer fysiek les te kunnen geven. (lacht) Ik ben blij dat er online hulpmiddelen bestaan en dat we daardoor verder kunnen werken, maar het is een grote uitdaging om een training van a tot z virtueel te laten doorgaan. Als trainer moet je je materiaal anders voorbereiden. De les is meer gescript en er is minder interactie. Cursisten voelen zich wat geremd om vragen te stellen. Niettemin denk ik dat we ook in de toekomst, wanneer de coronacrisis achter ons ligt, de online mogelijkheden zullen blijven benutten, maar dan wel in combinatie met fysieke, klassikale training. We zullen evolueren naar een vorm van blended learning en de verschillende lesmethodes al naargelang de noden van de cursus en de deelnemers inzetten. Onze interne auditoropleiding bijvoorbeeld - wat een van de populairste opleidingen van Amelior is - zijn we nu in die zin aan het aanpassen. De theorie zullen de deelnemers via e-learning kunnen volgen; de praktijk (rollenspel, interviewtechnieken, oefeningen…) zullen we in groep en face-to-face blijven aanbieden. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst van onderwijs is en ben blij daar mijn steentje aan te kunnen bijdragen.” 

 

Amelior vzw is opgericht in 1971 door een aantal managers die hun passie voor kwaliteitsmanagement wilden delen met het Vlaamse bedrijfsleven.

Wat begon als een passie en hobby van enkele bevlogen individuen is uitgemond in een professionele organisatie die decennia later nog steeds ten dienste staat van het bedrijfsleven.

Onze Mensen

Amelior is niet zomaar een vormingsbedrijf. En ook niet zomaar een consultancybedrijf. 
We zijn beide!

Dat wil zeggen dat onze consultants met één been in de praktijk staan en met het ander in een (soms digitale) klasruimte. 

  • Onze consultants zijn ervaren lesgevers en kunnen hun advies- en begeleidingsopdrachten dus helder overbrengen, bovendien verrijkt hun ervaring bij elke lesopdracht door de ervaringsuitwisseling die spontaan met de cursisten ontstaat.
  • Geen boekenwijsheid: uw lesgevers passen de aangebrachte kennis immers dagdagelijks in de praktijk toe tijdens hun advies- en begeleidingsopdrachten.

Naast dit sterk complementair consultantsteam staat natuurlijk ook een gemotiveerde groep mensen die mee op de achtergrond alles in goede banen leiden. U leert ze hier allemaal kennen.

Lid in de Kijker: Van de Velde - Julie Bockstaele

VCK zet haar leden in de kijker! Elke maand gaan we in gesprek met één van onze leden om te zien wat hen drijft in de wereld van kwaliteit. 

VCK Labo's in 2021

Als lid kan je genieten van een sector-overschrijdende ervaring! De Labo's gaan dieper in op de verbeterprojecten van deelnemers. Een unieke manier om feedback en inzichten te verwerven.

Lid in de Kijker: Borginsole - Gratiënne Sioncke

VCK zet haar leden in de kijker! Elke maand gaan we in gesprek met één van onze leden om te zien wat hen drijft in de wereld van kwaliteit. 

Stel je vraag