ISO 9001

ISO staat voor International Organization for Standardizaton. ISO verenigt de nationale normeringinstituten in 164 landen. De kwaliteitsnormen uit de ISO 9000-reeks vormen slechts een klein deel van een enorm normenarsenaal dat vandaag 19 500 standaarden telt.

Een bedrijf dat werkt volgens ISO 9001 heeft zich zo georganiseerd dat het datgene wat het aan klanten belooft, ook kan realiseren. Daarom noemt men ISO 9001 een kwaliteitsborgingssysteem.

ISO 9001 invoeren betekent in essentie: de verschillende processen – ontwikkeling, aankoop, productie, facturatie, dienst-na-verkoop – én hun samenhang in kaart brengen, er minimale vereisten voor uitwerken, de indicatoren meten en opvolgen én de processen verbeteren, steeds in functie van de klantenwensen.

Minder fouten

Afspraken over de manier van werken kunnen vastgelegd worden in procedures en werkinstructies. Die zorgen voor duidelijkheid. Er zullen zich minder fouten voordoen en fouten zullen zich ook minder herhalen.

Als een bedrijf een ISO 9001-certificaat kan voorleggen, dan betekent dit dat een onafhankelijk bureau het kwaliteitssysteem van het bedrijf heeft nagekeken en goed heeft bevonden.

Een bedrijf met een goed werkend ISO 9001-systeem zal minder afgekeurde producten en minder klachten hebben. De baten compenseren normaal gezien ruimschoots de kosten.

Het duurt ongeveer één jaar om een ISO 9001-kwaliteitssysteem te implementeren. Dit kan met of zonder externe hulp. Over het algemeen gaat het vlotter als je een beroep doet op ervaren personen.

Delen via

Verwante artikelen

16 mei 14 ISO 27001
20 nov 13 ISO 26000
19 nov 13 ISO 10018