Column: ISO 9001:2015: Blinde paniek of logisch nadenken?

Veel organisaties zien de overgang van de ISO 9001:2015 als een groot struikelblok. De norm lijkt een andere benadering te hebben en de structuur is veranderd. Maar is dit werkelijk zo’n dramatische verandering?

Denk eens logisch na: de ‘oude’ norm ging eigenlijk ook uit van risico’s, al was het niet zo specifiek benoemd (preventieve maatregelen). Onbewust ben je echter veel meer met risico’s bezig geweest.

Kijk eens naar je eigen (kwaliteit)managementsysteem: al je procedures, werkinstructies, werkoverleggen, registraties en trainingen dienen, als het goed is maar één doel: er voor zorgen dat je processen goed lopen. Durf bij al deze onderdelen van je systeem eens de vraag te stellen: ‘Wat als we dit nu niet zouden hebben?’

Als je de vraag beantwoordt met: ‘Ja, maar dan gaat dit en dit mis’, dan hebben deze tools bestaansrecht onder de nieuwe norm. Als je het nodig hebt, dan zijn hier mensen bij betrokken (je belanghebbende partijen).

Maar door je systeem zo eens een keertje goed door te gaan, dan zul je zien dat er onderdelen ingeslopen zijn die wellicht ook op andere manieren al geborgd zijn, of die destijds heel belangrijk waren, maar nu niet meer zo.

Stofkam

"Het is jouw systeem en niet dat van de auditor."

Ga geen nieuwe dingen bedenken en introduceren voordat je er zeker van bent dat dit niet al ergens geregeld is. De auditor wil graag alles op papier zien, maar het is jouw systeem en niet dat van de auditor!

Gebruik de overgang naar de nieuwe norm als een stofkam en niet om je systeem (dat waarschijnlijk goed voor werkt voor jou) helemaal aan te passen. Nadenken over risico's doen we eigenlijk al de hele dag. Het besef dat we dat doen, moet eigenlijk alleen nog even komen.

Matthijs Dierick, lead auditor en trainer DNV GL. Benieuwd hoe DNV GL je hierbij kan helpen? Neem contact op met Arjen de Keizer van DNV GL - Business Assurance via +32 3 206 65 30.

Delen via

Verwante artikelen

Wat zijn de criteria voor ‘criteria’?

In alle managementsysteemnormen komt het woord ‘criteria’ bij herhaling voor. Matthijs Dierick, trainer en lead auditor bij DNV GL, schreef een column waarin hij tips geeft om criteria concreet en helder te maken.
Henk Deprez

Sommige dingen moeten wél van ISO

Weet je nog, toen ISO 9001:2015 verscheen? Hoera! Geen verplichte procedures meer, geen verplicht handboek meer. Minder bureaucratie, meer aantoonbaarheid in de praktijk.
De ISO 9001-norm

Hoe tevreden ben je over ISO 9001-certificering? Vul de enquête in

Nicolas Callebout voert een tevredenheidsonderzoek over de ISO 9001 in het kader van het behalen van zijn masterdiploma in Business Economics aan UGent.