"Commitment moet van medewerkers zelf komen"

Interview met Sonja Van Acker (Lloyd's Register) over kwaliteitscultuur

"Leidinggevenden moeten begrijpen wat de cultuur is in een organisatie vooraleer ze een kwaliteitscultuur kunnen creëren", vindt Sonja Van Acker van Lloyd's Register. "Ze moeten faciliteren en sturen, maar het commitment moet van de medewerkers zelf komen."

Wat versta je onder kwaliteitscultuur?
Sonja Van Acker (Lloyd's Register): "Kwaliteitscultuur is de wijze waarop organisaties, en meer bepaald hun medewerkers, de intentie om continu te verbeteren opnemen in hun dagelijkse activiteiten. "

Hoe creëer je een organisatie met een kwaliteitscultuur? Wat zijn je tips?
Sonja Van Acker (Lloyd's Register): "Om een kwaliteitscultuur te creëren moeten de leidinggevenden eerst goed begrijpen wat de cultuur is in het bedrijf en hoe zij een rol kunnen spelen om samen tot een hoger niveau te komen.

Leidinggevenden faciliteren en sturen aan maar het commitment moet uiteindelijk van de medewerkers zelf komen.

Het is ook belangrijk een organisatiestructuur op te zetten waarin processen, systemen en actoren gestroomlijnd zijn en elkaar niet tegenwerken."

Te veel formaliseren

Welke valkuilen zie je?
Sonja Van Acker (Lloyd's Register): "Eén van de valkuilen is te veel focussen op externe motivatie in plaats van intrinsieke motivatie. Men werkt vooral aan “formaliseren” (bijvoorbeeld invoeren van meer formeel overleg of invullen van checklists of extra controle) en te weinig aan sensibiliseren of motiveren van de medewerkers."

Welke rol spelen kwaliteitsmanagers bij het creëren van een kwaliteitscultuur?
Sonja Van Acker (Lloyd's Register): "De kwaliteitsmanager neemt hierin verscheidene rollen op vooral naar ondersteuning van het management.

De kwaliteitsmanager kan ervaring en skills, samen met de juiste tools, ter beschikking stellen.

Hij of zij zal ook het bewustzijn bevorderen door promotor te zijn van de kwaliteitscultuur waarnaar men streeft binnen het bedrijf."

Hoe herken je een organisatie waar een sterke kwaliteitscultuur heerst?
Sonja Van Acker (Lloyd's Register): "Een organisatie waar alle medewerkers begrijpen wat men onder “kwaliteit” verstaat en zich gezamenlijk daarvoor inzetten in de overtuiging dat het resultaat daarvan beter is voor zichzelf maar ook voor het hele bedrijf. In deze organisatie werkt het kwaliteitsteam en de kwaliteitsmanager ondersteunend en niet sturend."

Logo LRLloyd’s Register Business Assurance is onderdeel van de Lloyd’s Register Group. Wij zijn toonaangevende onafhankelijke dienstverleners op het gebied van Business Assurance, zoals certificering, validatie, verificatie en training voor een brede reeks normen. Wij zijn erkend door meer dan 45 accreditatieinstellingen en leveren onze diensten aan klanten in meer dan 120 landen.

Lloyd’s Register Business Assurance helpt u bij het managen van uw systemen en risico’s om de huidige en toekomstige prestatie van uw organisatie te verbeteren en te beschermen.

De Lloyd’s Register Group biedt onafhankelijke dienstverlening op het gebied van assessments aan bedrijven die met risicovolle, kapitaalintensieve activa werken, om de veiligheid van leven, eigendom en het milieu te verbeteren en zo te zorgen voor een veilige verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering. Bezoek www.lr.org/be , bel ons op  +32 3 212 16 40  of stuur een e-mail naar info [dot] be [at] lr [dot] org.

Delen via

Verwante artikelen

Een bloeiende kwaliteitscultuur bij Janssen

Op donderdag 20 februari werd de Kwaliteitscultuur van Janssen Pharmaceutica uit de doeken gedaan tijdens de Quality Culture-principes sessie georganiseerd door het Vlaams Centrum voor Kwaliteit.

Is ‘uitmuntendheid’ uitgeteld?

Elk jaar reikt het VCK een Business ‘Excellence’ Award uit. Maar welke waarde draagt het woord ‘excellence’ nog met zich mee? 

De Rol van Kwaliteitsmanagement in een Duurzamere Wereld

Willy Vandenbrande van QS Consult legt in zijn artikel voor het ‘Journal for Quality and Participation’ haarfijn uit hoe duurzaamheid een startpunt kan zijn om kwaliteitsgerichte economische- en sociale systemen te ontwikkelen.