Een bloeiende kwaliteitscultuur bij Janssen

Quality Lead Sandra Wens in dialoog tijdens deze interactieve VCK sessie

Op donderdag 20 februari werd de Kwaliteitscultuur van Janssen Pharmaceutica uit de doeken gedaan tijdens de Quality Culture-principes sessie georganiseerd door het Vlaams Centrum voor Kwaliteit.

 In deze bewogen en interactieve sessie ging Sandra Wens, Quality Lead bij Janssen, in dialoog met een zeer aandachtig publiek. Kwaliteitscultuur is de lijm in een organisatie die de balans houdt tussen tijd, kost en kwaliteit.” Met deze woorden benadrukte ze dat een goede Kwaliteitscultuur ervoor kan zorgen dat mensen, ook als het niet goed gaat, geholpen zijn in al hun ondernemingen.

De toon werd tijdens de presentatie al snel gezet met een introductie die duidelijk weergaf hoe pertinent de rol van kwaliteit was in een bedrijf met meer dan 5000 werknemers, die dagelijks, van molecule tot eindproduct, onderhevig zijn aan hoge kwaliteitsvoorwaarden, waar betrouwbaarheid een fundament vormt en de patiënt altijd centraal staat.

Cultuur start bij leiderschap

Zowel de grondlegger van Janssen België, de managing director van België, als de CEO van Johnson & Johnson hebben het belang van kwaliteit geïntegreerd op alle niveau's van hun organisatie. Als leiders geven zij de waarden en normen mee die aan de basis liggen van een goede Kwaliteitscultuur.

Een schitterend toonbeeld dat voor velen in de zaal geen vanzelfsprekendheid bleek te zijn. Het riep dan ook een zeer pertinente vraag op: ‘Hoe kan je het leiderschap overtuigen?’. Verschillende antwoorden kwamen aan bod: een goede communicatie, transparantie, duiding, verantwoording, stakeholders benaderen… Het werd duidelijk dat heel wat leiders gesensibiliseerd moesten worden rond kwaliteitscultuur en vaker in dialoog moeten gaan. Toch bleek het een vraag die nog vaker aan bod zal komen tijdens onze sessies.

Vier pilaren 

Tijdens deze interactieve sessie gingen we samen op zoek naar de “ideale Kwaliteitscultuur”. Sandra Wens vertelde nauwgezet hoe de rol van leiders, communicatie, betrokkenheid en het erkennen en belonen van medewerkers de vier pilaren vormden.

Quality Champions 

Zowel op operationele als ondersteunende diensten zijn er ambassadeurs van de Kwaliteitscultuur bij Janssen. Deze ‘champions’ waren aanwezig tijdens de sessie en vormden een ware inspiratie voor het publiek. Als gedreven vrijwilligers maken zij van deze vier pilaren een dagelijkse realiteit.

'Mighty oaks from acorns grow' 

Kwaliteitscultuur lijkt een onzichtbaar gegeven, maar kan daadwerkelijk geobserveerd worden. Door vraagstelling worden onze hersenen op de juiste manier beïnvloed om met kwaliteit bezig te zijn. Positieve metingen, wereldwijde ambassadeurs en gedeelde succesverhalen zorgen ervoor dat Kwaliteitscultuur kan groeien en onderhouden wordt, elke dag opnieuw.

Meer weten?

Je vindt de presentatie over Kwaliteitscultuur in de VCK-ledenzone onder "Presentaties".
Heb je nog geen toegang tot de ledenzone? Stuur 
veerle [dot] deparcq [at] vck [dot] be (Veerle Deparcq )een bericht.

Agenda

De volgende sessie vindt plaats op dinsdag 17 maart 2020:  Kwaliteit in kmo's door de ogen van Carine Vaeremans (Profacts)
Hier kan u zich inschrijven of meer te weten komen

Noteer ook alvast donderdag 19 november 2020 in uw agenda!
Dan houden we onze Quality Day, een hele dag toegewijd aan kwaliteit.

 

Delen via

Verwante artikelen

Quality Culture-principes in de praktijk

Een nieuwe maand, een nieuwe sessie: Sandra Wens van Janssen Pharmaceutica vertelt op donderdag 20 februari over het Janssen Quality Culture Programma.

Quastion: het antwoord op (bijna) al uw vragen over kwaliteit

Quastion is een divisie van Qplus consult die gespecialiseerde GxP (zoals GMP, GDP, GCP en GVP) trainingen en seminaries voor de (bio-) farmaceutische industrie evenals trainingen voor persoonlijke ontwikkeling (bijvoorbeeld time management) levert.

Transformatie, een noodzaak?

De snelheid waarmee baanbrekende innovaties hun weg vinden naar het publiek geeft aanleiding tot maatschappelijke verandering, schrijft Ben Barbé van Janssen Pharmaceutica. Hij gaat dieper in op de gevolgen en de impact ervan op kwaliteit.