Hoe ga jij om met weerstand?

Veranderingen gaan steeds sneller. Ook organisaties moeten veranderen, maar verandertrajecten botsen vaak op veel weerstand. Hoe ga je daarmee om? Hoe verklein je de verandering en hoe geef je een boost aan je verandertraject?

In het laatste dossier van 2017 kijken we hoe je met goeie communicatie al veel weerstand kunt overwinnen, maar dat je als kwaliteitsmanager ook zelf moet veranderen.

Door de verandering te verkleinen of de kracht van verhalen te gebruiken kan je veranderingen tot een goed einde brengen, al is er soms een onweer voor nodig.

Lees het dossier

Foto beschikbaar via Creative Commons by Jason Scragz

Delen via

Verwante artikelen

Design Thinking en Kwaliteit

Design Thinking wordt door heel wat organisaties gebruikt om te innoveren, om probleemoplossend te denken, nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen en opportuniteiten te creëren. Maar hoe past deze strategie binnen in een kwaliteitsomgeving?  

Omgaan met weerstand tegen veranderingen

Iedereen kwam het wel al eens tegen: je wil iets implementeren, veranderen of aanpassen en meteen krijg je mensen die in de remmen gaan. Je kan namelijk niet voor iedereen goed doen. Maar hoe ga je dan om met weerstand tegen veranderingen?

Waarom veranderen zo moeilijk is

Met de beste bedoelingen gaan managementteams of verandercoaches aan de slag met een stappenplan voor verandering. Je hebt inderdaad verschillende en goede modellen die je hiervoor als leidraad kan gebruiken, o.a. het 8 fasenplan van Kotter, het ADKAR model, Lewin’s change model, ...