Hoe overwin je weerstand met goede communicatie?

Beroering en verbinding is wat je nodig hebt in verandertrajecten, schrijft An Debbaut. Het helpt om typische onrust, stress en weerstand om te zetten in meer energie en betrokkenheid.

Foto beschikbaar via Creative Commons by Chetan SarvaDe zomervakantie loopt op z’n laatste benen. Ik weet niet hoe het bij jullie is … Hier hangt nog wat ‘odeur’ van de voorbije kampen, maar ook de koorts voor het vakantiekamp dat nog komen mag.

Ik ben apetrots dat ik m’n kinderen de liefde voor het moni-zijn heb kunnen doorgeven. Want geef toe: geen mooiere uitdaging van een kamp dan ieder kind, elk met z’n eigen temperament en behoeften te beroeren, maar ook te verbinden en ze zo als een groep zielsverwanten huiswaarts te laten keren.

"Veranderen vraagt veel veerkracht en vertrouwen."

Vandaag beroer en verbind ik nog steeds mensen, niet meer in de jeugdbeweging,  maar in m’n professionele activiteit. Want beroering en verbinding is precies wat je nodig hebt in verandertrajecten. Het helpt om typische onrust, stress en weerstand om te zetten in meer energie en betrokkenheid.

Veranderen vraagt veel veerkracht en vertrouwen. Zoals een vis onlosmakelijk met het water verbonden is, zo kan verandering ook niet zonder goede communicatie. Hierover wil ik het vandaag hebben.

Welk temperament heb jij?

Foto beschikbaar via Creative Commons by Jeroen WolfersCommunicatie heeft heel veel met temperament te maken. Welk temperament heb jij? Ben jij …

  • de leider die vastberaden, vol ambitie en met tempo op z’n doel afstevent?
  • de inspirator die met z’n creativiteit en verhalen de groep enthousiasmeert?
  • de teamspeler die met z’n empathie en rust voor harmonie in de groep zorgt?
  • de observator die met Zwitserse precisie, feiten en details verzamelt om kwaliteit en service te garanderen?

Leiders, inspiratoren, teamspelers en observatoren: dit is iets dat je al altijd moest weten.

  • Ieder van jullie heeft een eigen temperament, dat je van nature inzet.
  • Vanuit dat temperament gebruik je een bepaalde communicatiestijl.
  • Behalve dat ‘natuurtemperament’, beschik je, in mindere mate, ook over een tweede en eventueel een derde temperament.

Als je mensen met meer impact naar iets nieuws wil bewegen, schakel dan ook je tweede of derde temperament in.

Ik trakteer  je op 3 tips om vol vertrouwen, met minder stress en meer effectiviteit te communiceren in verandertrajecten.

  1. Maak gebruik van je sterke punten, maar niet "te"
  2. Stretch jezelf: durf uit je comfortzone te treden en zet een andere communicatiestijl in
  3. Bekijk niet alleen het gedrag van de ander, doorzie ook z’n intentie

Tip 1: Maak gebruik van je sterke punten, maar niet ‘te’

"Wanneer je een sterk punt tot in het extreme inzet, slaat dit om in een zwakte."

Te veel van het goede is nooit goed. Wanneer je een sterk punt tot in het extreme inzet, slaat dit om in een zwakte.

Zo kan ik bijvoorbeeld daadkrachtig optreden, wat een mooie kwaliteit is. Schiet ik hier echter in door, dan gedraag ik me drammerig, waardoor anderen afhaken. Vandaag zwak ik overmatig gebruik van m’n sterke punten af, waardoor ik tot betere communicatie met anderen kom.

Doorslaan in je temperament doe je omdat je onder stress staat of je onzeker voelt.

Tip 2: Stretch jezelf: durf uit je comfortzone te treden en zet een andere communicatiestijl in

Vul je ‘natuur’temperament aan met één of meerdere andere temperamenten die je ook bezit, maar minder benut.

Als jong adviseur presenteerde ik m’n Powerpoint heel sterk op basis van cijfers, feiten en een plan. Om iedereen mee te hebben, communiceer ik vandaag als een kameleon: ik speel in op de behoeften van elk temperament in de zaal: snel to-the-point over de resultaten, met creativiteit en enthousiasme en met een persoonlijke getuigenis over het thema.

"Elke situatie vraagt de inzet van een gepaste stijl."

Hoe vlotter je schakelt tussen de verschillende communicatiestijlen, hoe makkelijker je je met meer mensen verbindt om efficiënt doelen te bereiken. Velen zetten enkel hun eerste communicatiestijl in en maken onvoldoende van andere gebruik. Elke situatie vraagt de inzet van een gepaste stijl.

Tip 3: Bekijk niet alleen het gedrag van de ander, doorzie ook z’n intentie

Onszelf beoordelen we op onze intenties, anderen op hun gedrag. Erger je je aan iemands communicatiestijl, onderzoek dan wat de oorzaak is. Probeer niet alleen zijn temperament te begrijpen, maar doorzie ook wat z’n bedoeling is.

Ooit had ik een medewerker die haar opdracht in ontvangst nam, met de armen langs het lichaam, zonder veel expressie, met enkele kritische vragen op zoek naar logica. Ik werd verblind door haar observerende houding. En toch: haar goede intentie bleek uit de accuraatheid en snelheid waarmee ze haar job vervulde."Beter de intentie van de ander begrijpen, zorgt ervoor dat we een correctere betekenis geven aan zijn gedrag."

Leiders, inspiratoren, teamspelers en observatoren: het temperament van de ander verstaan, helpt je om bruggen naar  de ander te slaan en je doelen doeltreffend te realiseren. Hoe wordt jij bruggenbouwer in een verandertraject?

Delen via

Verwante artikelen

Kwaliteit in tijden van Corona

In deze column deelt Willy Vandenbrande zijn bevindingen over de voorbije weken met het VCK netwerk.

Mensgericht ondernemen: is je bedrijf er klaar voor?

Ondernemen met respect voor mens en milieu: hoe pak je het aan? ISO 27501 en ISO 26000 bieden een nuttig referentiekader. Het NBN helpt je op weg.

Managementjargon op de dorpsmarkt

Onlangs was er op de radio een interview over STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics). De aanzet was een project om meer meisjes een STEM-keuze te laten maken in het onderwijs.