Inflexie en transformatie als drijfveren voor een goede kwaliteitscultuur

Inflexiepunten kunnen kantelmomenten inluiden die de transformatie voor je organisatie kunnen beteken. Maar wat zijn inflexiepunten en hoe kan je ze herkennen?  

Inflexiepunten

Als je kijkt naar de curve die de performantie van je organisatie aangeeft, is het inflexiepunt dat moment dat een kantelpunt kan voorspellen. Wanneer men zich focust op de transformatie van een organisatie, kan het herkennen van deze punten heel wat voordelen met zich meebrengen. Het is het punt waarbij data aantonen dat er een stijging of daling zal plaatsvinden. Pas op! De daadwerkelijke verandering zal pas plaatsvinden tijdens het kantelpunt.
Een mooi voorbeeld van inflexiepunten kan gevonden in de auto-industrie waarbij men ging focussen op kwaliteit. Het inflexiepunt werd duidelijk toen de productiekwaliteit steeg. De echte verandering was pas merkbaar op het kantelpunt, toen het aantal defecte voertuigen begon af te nemen.

Welke rol spelen deze punten bij de transformatie van je organisatie?

1 Het verstaan van inflexiepunten en hun belang kan waardevol zijn voor managers om hun prestaties te verbeteren en een kwaliteitscultuur te creëren.

2 Een inflexiepunt kan een mogelijk verbetering of achteruitgang in je prestaties voorspelen.

3 Een keerpunt is het punt van aanvang van een duidelijke verbetering of achteruitgang in prestaties.

Transformatie geeft de verandering weer van een organisatie in aard of functie, dat verbeteringen implementeert op vlakken dat het nastreeft. Wanneer je kan spreken over transformatie, gaat dit gepaard met een kantelpunt in de performantie. Dit hangt volledig samen met positieve resultaten op vlak van kwaliteit.

Ook op menselijk vlak kan men een transformatie teweegbrengen. Dit gebeurt namelijk wanneer mensen anders staan tegenover kwaliteit. Kleine veranderingen aanbrengen zullen op het eerste zicht geen grote gedragswijzigingen veroorzaken, maar door ze blijvend te implementeren, kan er een positieve verandering plaatsvinden. Inflexiepunten kunnen uitermate belangrijk zijn om een culturele transformatie waar te nemen, of die nu positief of negatief is. Effectief leiderschap neemt actie op momenten van inflexie om resultaten te bekomen en te werken aan de kwaliteitscultuur van de organisatie

Moeilijkheden

De eerste stap zetten is meestal niet vanzelfsprekend. Resultaten lijken onzichtbaar en actie ondernemen lijkt niet noodzakelijk. Toch is het belangrijk om te zoeken naar kleine overwinningen en deze te erkennen en te vieren. Inflexiepunten worden namelijk veroorzaakt door het toenemen van beslissingen, hoe klein deze ook mogen blijken. Ook de feedback van de klant waarderen en het toenemen van analyse heeft een impact op deze punten. Om een negatieve verschuiving in je kwaliteitscultuur te vermijden is het aangeraden om bewijs van inflexie te negeren.

Transformatie vergt in de eerste plaats een individuele verandering. Kleine veranderingen die je zelf veroorzaakt kunnen hieraan bijdragen. Kijk naar hoe je voorbije praktijken en inzichten kan aanpassen en beoordeel je leiderschap a.d.h.v. voorbije overwinningen en verliezen.

Stephen K.Hacker

Stephen is de CEO en oprichter van Transformation Systems International LLC in Bend, OR. Hij behaalde een MBA van de University of New Orleans. Hij was voorzitter van ASQ en is een ASQ fellow. Op 19 november 2020 presenteerde hij de keynote van onze digitale VCK Quality Day 2020. Wil je hem herbekijken? Als lid van het VCK kan je via onze ledenzone alle super-sessies van de VCK Quality Day herbeleven!

Quality Checklists

Naast de interessante sessie vind je op onze ledenzone nu ook een handige checklist over Inflexie en kwaliteitscultuur. Gebaseerd op de uiteenzetting over inflexiepunten van Stephen Hacker. Zeker de moeite waard om even door te nemen! Neem een kijkje op de ledenzone en zoek onder de categorie 'tools'.

Bronnen

1. Stephen K. Hacker, In the right Direction, Quality Progress 2018.

2. Stephanie Hernandez McGavin, “Robert Cox, Ad Man Behind Ford’s ‘Quality Is Job 1’ Pitch, Dies,” Automotive News, June 29, 2016, https://tinyurl.com/y7m7cb4w.

3. Stephen K. Hacker, How to Coach Individuals, Teams, and Organizations to Master Transformational Change: Surfing Tsunamis, Business Expert Press, 2012.

4. “Mission and History,” Keep America Beautiful, www.kab.org/ about-us/mission-history.

Delen via