Kwaliteit in de zorg continu verbeteren

"Je klanten het roer in handen geven en je medewerkers centraal zetten in je organisatie zorgen ervoor dat er veel meer kwaliteit naar boven komt", zegt Pieter de Kroon. De grootste valkuil is dat je denkt dat je dat al doet.

De Kroon sprak onlangs in Mechelen over zijn model "Regie op locatie" waarmee hij continu kleine verbeteringen stimuleert. Hij viel er in Nederland en Europa mee in de prijzen.

"Je moet luisteren naar de feitelijkeid én naar het gevoel, want soms heb je mooie oplossingen die voor niemand goed voelen, en dan werkt het niet", zegt de Kroon.

Goed genoeg luisteren om naar kern te gaan

"Echt luisteren is het moeilijkste wat er is: het risico bestaat dat je niet goed genoeg luistert, en daardoor niet de kern bereikt." In onderstaand filmpje geeft de Kroon  meer uitleg over zijn aanpak en de mogelijke valkuilen.

Delen via

Verwante artikelen

Mondmaskers: do it right!

De overheid raadt het gebruik van mondmaskers aan voor heel wat organisaties die zich niet aan de social distancing regels kunnen houden. Hoe ga je te werk? Ontdek het via dit referentiedocument. 

Kwaliteitsvol zorgen voor morgen

Hoe ga je als zorgorganisator om met de vloedgolf aan uitdagingen in de ouderenzorg, zoals het tekort aan zorgkundigen en de zwaarder wordende zorg?

Herbekijk de Kwinta webinar over Magnet-erkenning

Als eerste ziekenhuis in Europa sleepte het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) een Magnet-erkenning binnen. Paul Van Aken, directeur Patiëntenzorg, legt in een webinar uit hoe en waarom zijn ziekenhuis de erkenning behaalde.