"Kwaliteitscultuur is tweerichtingsverkeer"

Veel communiceren over het onderwerp kwaliteit binnen een bedrijf is belangrijk”, zegt Barry Borst van BSI, “Maar het moet van beide kanten komen: ook medewerkers moeten ideeën kunnen geven over kwaliteitsverbeteringen. Zij hebben namelijk de kennis over de specifieke dagelijkse processen.”

Barry Borst weet door zijn jarenlange ervaring als Lead Auditor op het gebied van ISO 9001 en ISO 14001 waarover hij spreekt. Daarnaast is hij sinds 2018 verantwoordelijk voor het aansturen van een team van BSI auditoren op dit gebied.

Wat versta je onder kwaliteitscultuur?
Barry Borst (BSI): "In een organisatie met een gedegen kwaliteitscultuur is iedereen verantwoordelijk voor kwaliteit en kan je het overal horen, zien en voelen. Zulke organisaties leren van hun fouten, pakken de uitdagingen aan en creëren verbetermomenten.

Kwaliteitscultuur begint bij het management dat ernaar moet handelen. Niet alleen met woorden, maar ook met daden. Voorbeelden hiervan zijn het organiseren van trainingen en het vrijmaken van financiële middelen."

Heb je nog andere tips hoe je kwaliteitscultuur in een organisatie krijgt?
Barry Borst (BSI): "Veel communiceren over kwaliteit binnen een bedrijf is belangrijk, zodat het voor alle medewerkers helder is. Maar het moet van beide kanten komen: ook medewerkers moeten ideeën kunnen geven over kwaliteitsverbeteringen. Zij hebben namelijk de kennis over de specifieke processen.

Medewerkers kunnen laten zien waar de kansen en risico’s liggen en hebben mooie ideeën waar het management vaak niet aan denkt. Kleine aanpassingen op de werkvloer hebben vaak een grote impact. Het management moet zulke ideeën stimuleren en belonen.

De huidige versie van de ISO 9001-norm kan bijdragen aan de kwaliteitscultuur, gezien de grote focus op kansen en risico's en hoe men daarmee dient om te gaan.”

Blame-cultuur

Wat zijn de valkuilen?
Barry Borst (BSI): "Indien het alleen maar vanuit het management vertrekt en er niet geluisterd wordt naar de medewerkers, dan is het een onbegonnen zaak. Je zult niet ver geraken.

Probeer ook af te raken van de “blame”-cultuur: bij incidenten zie ik  vaak een straffende werking vanuit het management. In de rol van het management is het belangrijk om uit te stralen te willen leren van fouten en uitdagingen aan te pakken om te verbeteren. Analyseer fouten diepgaand, neem de oorzaken weg en los het probleem op in plaats van brandjes te blussen."

Welke rol spelen kwaliteitsmanagers bij het creëren van een kwaliteitscultuur?
Barry Borst (BSI): "Kwaliteitsmanagers zijn de motorolie van het kwaliteitsproces. Ze moeten niet alles zelf willen doen, maar eerder faciliteren en mensen bij elkaar krijgen. Ze vormen de brug tussen het management en de medewerkers.

Hou als kwaliteitsmanager de mensen een spiegel voor of ze goed bezig zijn of niet. Want bedrijven houden vaak lang vast aan ideeën of projecten die al van bij het begin niet goed voelen. Kwaliteitsmanagers kunnen vragen opwerpen: is dit nu iets dat de organisatie iets oplevert?

De kwaliteitsmanager is vooral niet degene die alles regelt, organiseert en er verantwoordelijk voor is: Iedereen is mede verantwoordelijk voor kwaliteit."

Sterktes en zwaktes

Hoe herken je een organisaties met een sterk ontwikkelde kwaliteitscultuur?
Barry Borst (BSI): "Zulke organisaties hebben hun sterktes en zwaktes goed in kaart gebracht en spelen daarop in. Ze willen leren van zaken  die niet goed gaan, problemen onder de loep nemen en oplossingen zoeken. En ze gaan goed om met veranderingen en kunnen dat in goede banen leiden."

BSI GroupBSI is een vooraanstaande organisatie op het gebied van auditing, certificatie, zoals ISO-certificering en normering voor bedrijven. Tijdens het VCK congres op 21 november zal Pieter-Jan Bouwmans van BSI dieper ingaan op de kwaliteitscultuur binnen een organisatie.

Delen via

Verwante artikelen

Webinars en video conferences

Deze bizarre periode van quarantaine vergt ontzettend veel aanpassingen van iedereen. De voornaamste voor velen is het thuiswerken. Hoe pak je dit professioneel aan?

Mensgericht ondernemen: is je bedrijf er klaar voor?

Ondernemen met respect voor mens en milieu: hoe pak je het aan? ISO 27501 en ISO 26000 bieden een nuttig referentiekader. Het NBN helpt je op weg.

Vooruitgang

In deze column werpt Willy Vandenbrande van QS Consult een kritische blik op hoe de wereld er vandaag op vooruitgaat. Maar wordt de ene oplossing niet vervangen door een nieuw probleem?