"Kwaliteitszorg nog te vaak bedrijfsprocesgeoriënteerd"

Als je met duurzaamheid bezig bent, vraagt dat het herontwerpen van je kwaliteitszorgsysteem. Dat zegt de Nederlandse prof. dr. Jan Jonker, die zelf een achtergrond in de kwaliteitszorg heeft.

Vorige week inspireerde hij over nieuwe business modellen. "We hebben natuurlijk de ISO9000 voor en de ISO26000, maar vaak klopt het net nog niet. Daarom moeten we nadenken over hoe dat wat we al deden in lijn met al die ontwikkelingen rond duurzaamheid-, keten, en netwerkontwikkeling. "

Volgens Jonker is kwaliteitszorg nog te vaak en veel bedrijfsprocesgeoriënteerd, terwijl maatschappelijke en sociale duurzaamheid meer draait rond een netwerk- en participatievraag in de maatschappij.

In onderstaande video licht hij maatschappelijke duurzaamheid in business modellen en de impact die het heeft op kwaliteitszorg toe.

Biologische landbouw en sporten

Twee ondernemers brengen de theorie in de praktijk en deelden daarover hun ervaringen. Tom Troonbeeckx van De Landgenoten wil de toegang tot landbouwgrond op een duurzame manier mogelijk maken voor biologische boeren.

Een fotoverslag van de inspiratieavond kan je op fotowebsite Flickr bekijken.

Jongeren in scholen terug in beweging brengen en omwonenden op een verantwoorde manier aan het sporten krijgen, dat is de maatschappelijke impact die Yves Van Craenendonck met FitClass bereikt.

Delen via

Verwante artikelen

Ontdek de presentaties over de circulaire economie

In de laatste sessie van het jaar stelden we scherp op de circulaire economie. Expert Jan Boutsen introduceerde het onderwerp, Wereld Missie Hulp en Orbix deelden een goede praktijk.

Geld verdienen met je afval

Wat als je afval geen kostenpost meer is, maar geld opbrengt? Jan Boutsen specialiseert zich in de circulaire transitie bij organisaties, al is er nog veel werk aan de winkel.
Het management moet mee - Foto beschikbaar via Creative Commons by Flickr/AFGE

Circulaire transitie tip 5: Iedereen moet mee

Begin je met een circulaire transitie binnen je organisatie? Zorg dat iedereen mee is. Het management moet erachter staan.