Managementjargon op de dorpsmarkt

Onlangs was er op de radio een interview over STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics). De aanzet was een project om meer meisjes een STEM-keuze te laten maken in het onderwijs.

Alras bleek dat het absoluut noodzakelijk is dat meer kinderen, meisjes én jongens en alles ertussenin, zouden kiezen voor STEM.

De man in de straat

Ik vroeg me af wat de bevolking hier over zou denken en stelde me daarbij een journalist voor die op de wekelijkse markt aan argeloze voorbijgangers de vraag stelt: "Bent u het eens met de stelling dat meer kinderen STEM-opleidingen moeten volgen?"

Je kan niet in de plaats van anderen denken maar ik vermoed dat de overgrote meerderheid zich daar logopedie en/of zanglessen zal bij voorstellen.

De mensen die je wil bereiken, zijn kinderen uit het vijfde of zesde leerjaar en hun ouders die samen bij de start van het secundair onderwijs een vitale keuze maken.

Managementjargon

Vooral ook mensen die niet behoren tot de hogere middenklasse (de overgrote meerderheid van de bevolking) en die dus niet thuis zijn in het managementjargon dat tegenwoordig zo graag gebruikt wordt. Die helemaal niet weten dat het gaat over STEM-opleidingen en dat ook niet hoeven te weten.Door Amerikaanse afkortingen te gebruiken, ben je meteen de communicatielijn met 90% van je doelgroep kwijt.

Door Amerikaanse afkortingen te gebruiken, ben je meteen de communicatielijn met 90% van je doelgroep kwijt. Je zit met andere woorden al fout voor je nog maar begonnen bent.

In Vlaanderen wordt door politici aan kennis van de Nederlandse taal enorm veel belang gehecht, in die mate dat je de indruk krijgt dat wie geen doctor in de Germaanse filologie is, onmogelijk zal kunnen functioneren op de werkvloer.

Biefstuk

Maar diegenen die je daarvan willen overtuigen, spreken je aan in het Engels en dan nog vaak in slecht Engels. Want het interview was niet gedaan, er werd ook toegelicht dat dit zeer belangrijk is voor “alle betrokken stakeholders”.

Wat zouden de mensen op de markt denken over stakeholders? Mijn eerste idee was dat iemand eindelijk een apparaatje had uitgevonden om de iets te taaie biefstuk op je bord te fixeren tijdens het snijden. Helemaal fout, natuurlijk, jammer genoeg heeft nog niemand zoiets nuttigs uitgevonden.

Minister gezocht

De klap op de vuurpijl kwam zoals het hoort helemaal op het einde. Blijkbaar is het essentieel dat er in de volgende regering(en) – een onbestemde toekomst natuurlijk, maar toch – een ministerie van skills komt.

Ongetwijfeld een van de vele signalen van de kiezer en belangrijk om de kloof tussen burger en politiek te dichten: een minister van skills. Je vraagt je af wie daarvoor in aanmerking zou komen. Suggesties altijd welkom.

Ten slotte en voor alle duidelijkheid: het is helemaal niet mijn bedoeling om de mensen die naar de markt gaan belachelijk te maken, integendeel. Ik heb namelijk nog een ander idee voor een reportage (en een gratis tip voor Sven De Leijer): ga aan het Vlaams parlement staan en vraag de parlementariërs waar de afkorting STEM precies voor staat. Lachen, gieren, brullen gegarandeerd.

Delen via

Verwante artikelen

Terug naar school met de ISO 21001

Zet jij jouw kinderen binnenkort af aan de poorten van een school die de ISO 21001 gebruikt? Wel als het van de Internationale Organisatie voor Standaardisatie  (ISO) afhangt, die aan een managementnorm voor het onderwijs sleutelt.

Einde academiejaar: welke proeven verdienen een award?

Het einde van het academiejaar nadert, dat betekent ook een verse karrenvracht bachelor-, master- en PhD-proeven. Geef ons nu de proeven door die volgens jou extra erkenning verdienen via de Kwinta Bachelor, Master en PhD Award 2017.

Opleidingen hoger onderwijs lossen beloftes in

Van de 141 opleidingen die de NVAO tegen het licht hield in 2016, scoorde 1 opleiding excellent, 28% kregen de beoordeling "goed" en 55% scoorden voldoende. Nieuw zijn de instellingsreviews, waarvan er 6 plaatsvonden.