Ook verandertrajecten hebben eerst een onweer nodig

Een scenario dat de voorbije weken brandend actueel was… Geen vuiltje aan de lucht.  Een zwoele zomerdag, genieten op een terrasje… of niet… Abrupt ruimt de staalblauwe hemel plaats voor een asgrauwe lucht.  Hevige rukwinden jagen tafelkleedjes van tafel.

Donder en bliksem zorgen voor een angstaanjagend klank- en lichtspel.  De zondvloed barst los. Eensklaps maakt een heus gevoel van urgentie zich van je meester. Vastberaden richt je je op je doel. Zonder één minuut te verliezen, breng je jezelf in veiligheid.

Gevoel van urgentie

Ook verandertrajecten hebben eerst een onweer nodig: mensen komen pas in beweging bij een écht gevoel van urgentie. Een écht gevoel van urgentie is een uiterst positieve en doelgerichte kracht die een individu, team of organisatie naar een nieuw doel drijft. 

"Een écht gevoel van urgentie is een uiterst positieve en doelgerichte kracht."

Het is aanwezig bij mensen, hoog en laag in je organisatie, die leiderschap tonen om iets te (her)scheppen. Het is één van de meest kritische factoren om een verandertraject te doen slagen.

  • Focussen de leden van je team zich op wat écht belangrijk is?
  • Worden ze gedreven vanuit een diep verlangen iedere dag zichtbare vooruitgang te boeken?
  • Zijn ze vastberaden om in te grijpen?

Dan heb jij mensen met een écht gevoel van urgentie in je team!

Urgentie is geen natuurlijk fenomeen

Urgentie is geen natuurlijk fenomeen: het is zeldzaam, veel zeldzamer dan je zou denken. Hou daarom volgende tips in het achterhoofd:

  • Maak de veranderuitdaging als een uitdaging van iedereen.
  • Installeer bij mensen eerst een gevoel van urgentie, vooraleer je werk maakt van het vervolg van het verandertraject
  • Waak erover dat de urgentievlam niet alleen bij de start, maar bij het hele verandertraject blijft branden

Een écht gevoel van urgentie is als een donderslag bij heldere hemel : zeer ingrijpend.  Het brengt je een plotse bewustwording, een flits van inzicht en een heftige koerswijziging. Het is noodzakelijk om een verandertraject in beweging te zetten.

Hoe zit het met jouw urgentiegevoel in je ontwikkeltrajecten?

Foto beschikbaar via Creative Commons by redvers (Flickr) en Steve Arnold

Delen via

Verwante artikelen

Design Thinking en Kwaliteit

Design Thinking wordt door heel wat organisaties gebruikt om te innoveren, om probleemoplossend te denken, nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen en opportuniteiten te creëren. Maar hoe past deze strategie binnen in een kwaliteitsomgeving?  

Omgaan met weerstand tegen veranderingen

Iedereen kwam het wel al eens tegen: je wil iets implementeren, veranderen of aanpassen en meteen krijg je mensen die in de remmen gaan. Je kan namelijk niet voor iedereen goed doen. Maar hoe ga je dan om met weerstand tegen veranderingen?

Waarom veranderen zo moeilijk is

Met de beste bedoelingen gaan managementteams of verandercoaches aan de slag met een stappenplan voor verandering. Je hebt inderdaad verschillende en goede modellen die je hiervoor als leidraad kan gebruiken, o.a. het 8 fasenplan van Kotter, het ADKAR model, Lewin’s change model, ...