Opnieuw dodelijk slachtoffer door Takata-airbag

Een 17-jarig meisje is in Texas om het leven gekomen toen een slecht werkende airbag van Takata ontplofte. Ze is daarmee het 10de Amerikaanse slachtoffer van de defecte Takata-airbags, die al tot de grootste terugroepacties ooit leidden.

Verschillende automerken hebben op eigen initiatief al miljoenen auto's teruggeroepen om de airbags te vervangen. In mei 2015 pas is Takata ook gezwicht onder zware druk van de Amerikaanse overheidsorganisatie voor "National Highway Traffic Safety Administration" (NHTSA) om terugroepacties op poten te zetten.

Waarover gaat het?

Foto beschikbaar via Creative Commons by Simon YeoHet probleem met de airbags kwam in 2008 aan het licht toen 2 inzittenden in een Honda gedood werden door de airbag die te krachtig tot ontploffing kwam, waardoor dodelijke metalen splinsters in het voertuig geslingerd werden. Takata wist volgens Financial Times al in 2004 van het probleem.

Sindsdien zijn er al 10 dodelijke slachtoffers en 100 gewonden gelinkt aan de defecte airbags en hebben autofabrikanten in de VS al meer dan 11 miljoen voertuigen teruggeroepen, en 7 miljoen in andere landen.

Wie is Takata?

Takata is een toeleverancier van (onder meer) airbags en produceert ze sinds 1988. Het heeft ongeveer 20% van de globale markt in handen en heeft onder meer BMW, Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Nissan en Toyota als klant.

Wat is de root cause?

De producent heeft nog niet de root cause van de explosies kunnen identificeren en geeft toe dat het onderzoek langzaam verloopt.  Vast staat dat de ouderdom van de airbag en luchtvochtigheid een rol spelen. Verschillende automakers hebben 3 verschillende root causes geïdentificeerd.

In een rapport, dat deze week gepubliceerd is door een Amerikaanse senaatscommissie, blijkt dat Takata in 2009 veiligheidsaudits stopzette om kosten te besparen. Bij de heropstart ervan in 2011 ontdekten de auditors verschillende kwaliteitsgebreken, zo schrijft The New York Times.

Zijn er in België al auto's teruggeroepen?

Terugroepacties worden niet globaal georganiseerd: er zijn geen internationale standaarden om uit te maken wanneer auto's moeten teruggeroepen worden. Maar ook in België hebben verschillende automerken al duizenden wagens preventief teruggeroepen: Toyota riep halverwege mei 26.686 wagens terug,  Autofans heeft ook weet van zulke acties bij BMW en Nissan.

In heel Europa gaat het om 1,7 miljoen exemplaren van Toyota. Vorige maand werden in de Verenigde Staten al 1 op 7 auto's, of 33,8 miljoen voertuigen, teruggeroepen omdat ze een slecht werkende airbag van de Japanse toeleverancier Takata aan boord hebben, goed voor de grootste terugroepactie ooit.

Hoeveel kost de terugroepactie?

Een expert, die CNBC contacteerde, schat de kost voor de Japanse producent op 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro). Maar het blijft koffiedik kijken: "Aangezien de root cause onbekend is, is het moeilijk de kost te berekenen voor Takata", klinkt het in de Amerikaanse krant Washington Times. Autonews.com vraagt zich af of Takata de historische terugroepactie financieel kan overleven.

Foto beschikbaar via Creative Commons by  Jason Corneveaux

Meer lezen?

Delen via

Verwante artikelen

Bottas in de Mercedes

Waarom Mercedes onklopbaar is in de formule 1

We zijn vijf grand prix' ver in het formule 1-seizoen en het Mercedesteam domineert als nooit tevoren: Lewis Hamilton en Valtteri Bottas grepen vijf één-twee zeges op rij. Een unicum, waarvoor ze Judson Estes op hun blote knieën mogen bedanken.
Mannelijke crash test dummy

Column: Fitness for use (m/v)

Van zodra een product of dienst voldoet aan de eisen die eraan gesteld worden, is het kwaliteitsvol. Dat is toch wat de Amerikaanse kwaliteitsgoeroe Joseph Juran met "Fitness for use" bedoelde.
Joeri Staelens en Wim De Molder

Omgaan met menselijke fouten

Allemaal samenwerken aan kwaliteit en innovatieve procesinnovatie: dat zijn de twee pijlers waarop de kwaliteitsverbetering steunt bij CNH Industrial.