PDCA-cirkel systemisch bekeken

De PDCA-cirkel is een goeie methodiek om één verbeteringsactie te implementeren, checken, sturen en wijzigen, maar organisaties zouden alle verbeteracties aan elkaar moeten linken, zodat de resultaten meer in dezelfde lijn liggen.

"Een planactie zou ook rekening moeten houden met een planactie van een ander departement",  zegt business coach Ides de Vos. "Het resultaat van een do-actie kan een invloed hebben op de plannen van een andere entiteit."

"Het resultaat is dat veel verbeteracties op korte termijn weliswaar een goed resultaat opleveren, maar op lange termijn onvoorziene omstandigheden creëren in andere departementen, waardoor de algemene doelstelling niet bereikt wordt."

Lerende organisatie

"Door de verbeteracties aan elkaar te linken, liggen de resultaten in dezelfde lijn."

Door de verbeteracties aan elkaar te linken, liggen de resultaten in dezelfde lijn. Daardoor krijg je een lerende organisatie en gaan medewerkers van elkaar leren.

PDCA moet dus niet enkel gezien worden als een verbeteringsmethodiek, maar meer als een leermethodiek, waarbij je leert van elkaar. Voorwaarde is dat alle cycli aan elkaar verbonden worden.

Delen via

Verwante artikelen

Investeren in Kwaliteit

Quality werd in het verleden gezien als een puur operationeel gegeven. Conform blijven aan de norm werd gezien als voldoende. Vandaag vindt er een shift plaats waarbij kwaliteit wordt gezien als een strategische investering voor groei. 

Design Thinking en Kwaliteit

Design Thinking wordt door heel wat organisaties gebruikt om te innoveren, om probleemoplossend te denken, nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen en opportuniteiten te creëren. Maar hoe past deze strategie binnen in een kwaliteitsomgeving?  

De Rol van Kwaliteitsmanagement in een Duurzamere Wereld

Willy Vandenbrande van QS Consult legt in zijn artikel voor het ‘Journal for Quality and Participation’ haarfijn uit hoe duurzaamheid een startpunt kan zijn om kwaliteitsgerichte economische- en sociale systemen te ontwikkelen.