Processen door een andere bril leren bekijken

ThyssenKrupp Encasa, de marktleider en specialist in trapliften, huisliften en platformliften, pronkt sinds een jaar met maar liefst 3 ISO-certificaten: ISO 9001, ISO 14001 en OHSAS 18001.

De producten voldoen weliswaar aan alle kwaliteits- en veiligheidsnormen, maar op organisatieniveau vond ThyssenKrupp Encasa (TKE) dat de lat nog hoger mocht: “Onze focus is verschoven van een puur product- naar een klantgeoriënteerde aanpak”, zegt Stephan Hillaert, Managing Director van TKE België.

Om de 3 normen te implementeren nam TKE specialist Stijn De Ryck van het Centrum voor ProductiviteitsCoaching (CPC) onder de arm.

Structureel sensibiliseren over ISO 9001

De Ryck borgde in het kader van het kwaliteitsmanagementsysteem ISO 9001 de verschillende processen, analyseerde de klachten en verbetersuggesties van klanten en werkte  het structureel sensibiliseren van de medewerkers over het belang van kwaliteit en tevreden klanten uit.

Daarnaast coachte hij kwaliteitsmanager Martine Stevens bij de sturing van het ISO 9001-systeem en de sturende processen. “Dankzij de ingevoerde procedures hebben we nu een veel beter zicht op onze processen, waardoor we deze ook efficiënter kunnen laten verlopen”,  zegt Stevens.

Milieu, gezondheid en veiligheid

Ook de milieuprestaties wil ThyssenKrupp Encasa continu verbeteren. De Ryck lanceerde acties om de verpakking en CO2-uitstoot significant te verminderen en sensibiliseerde alle medewerkers nog meer op vlak van milieuzorg.

Om de gezondheid en veiligheid van werknemers en klanten verder op te krikken, inventariseerde en evalueerde het Centrum voor ProductiviteitsCoaching de potentiële risico’s en ontwikkelde het plannen om de risico’s de komende jaren significant te verlagen.

Beter gewapend

De Ryck coachte de verantwoordelijke managers en integreerde de 3 systemen in het bestaande ERP-pakket Navision. De certificatie heeft TKE volgens Stephan Hillaert, Managing Director van ThyssenKrupp Encasa België, beter gewapend op de snel evoluerende markt.

“Bij de nieuwe klantgeoriënteerde aanpak volgen we nu internationale, erkende ISO-standaarden, die ervoor gezorgd hebben dat we onze processen door een andere bril zijn gaan bekijken en zo verder konden verbeteren, zonder dat we het dynamische en innovatieve karakter van onze organisatie verloochenen.”

Heb je nog vragen over certificatie en coaching? Neem dan contact op met Stijn De Ryck (Centrum voor ProductiviteitsCoaching – CPC) via e-mail: stijn [at] cpc [dot] be of telefonisch op 0472 70 20 00.

Delen via

Verwante artikelen

Design Thinking en Kwaliteit

Design Thinking wordt door heel wat organisaties gebruikt om te innoveren, om probleemoplossend te denken, nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen en opportuniteiten te creëren. Maar hoe past deze strategie binnen in een kwaliteitsomgeving?  
Joeri Staelens en Wim De Molder

VIDEO. Hoe CNH Industrial kwaliteit aanpakt

CNH Industrial maakt in de vestiging in Zedelgem gespecialiseerde landbouwmachines zoals maaidorsers, hakselaars en balenpersen. Wim De Molder en Joeri Staelens vertellen hoe ze aan kwaliteitsverbeteringen werken.

Roest bekroond tot Europese Quality Leader

De Nederlander Robin Roest, directeur Repair bij CED, is door de Europese kwaliteitsorganisatie EOQ uitgroepen tot European Quality Leader.