Theorieën

Is ‘uitmuntendheid’ uitgeteld?

Elk jaar reikt het VCK een Business ‘Excellence’ Award uit. Maar welke waarde draagt het woord ‘excellence’ nog met zich mee? 

De Rol van Kwaliteitsmanagement in een Duurzamere Wereld

Willy Vandenbrande van QS Consult legt in zijn artikel voor het ‘Journal for Quality and Participation’ haarfijn uit hoe duurzaamheid een startpunt kan zijn om kwaliteitsgerichte economische- en sociale systemen te ontwikkelen.

"Goed en slecht nieuws voor kwaliteitsmanagers"

"Ik denk dat er goed nieuws en slecht nieuws is voor de kwaliteitsmanagers", zegt Professor dr. Marc Buelens van de Vlerick Business School, terugblikkend op het congres over de toekomst van kwaliteit.

Kwaliteitsmanagement reageert te traag

Cecilia Kimberlin, de huidige voorzitter van het Amerikaanse ASQ, sluit de Future of Quality Study af met een concluderend artikel "Quality for the Future".

Meer van hetzelfde?

Ronald Snee, een expert in Six Sigma, en Roger Hoerl, een professor in mathematics van Union College, leveren in hun artikel “Getting Better All the Time” een bijdrage aan de Future of Quality Study van de ASQ.

Opnieuw het verschil maken

Kwaliteitsmanagement is volgens Simon Feary van de Britse kwaliteitsvereniging Chartered Quality Institute (CQI) even van het pad gesukkeld, maar kan in tijden van hogere klantenverwachtingen, meer regels en de grote impact van sociale media opnieuw het verschil maken.

Welk boek moet je als kwaliteitsmanager gelezen hebben?

Naar aanleiding van de jaarlijkse Boekenbeurs vroegen we de LinkedIn-groep welk boek  (fictie of non-fictie) onze volgers zouden aanraden aan collega-kwaliteitsmanagers om te lezen en waarom?

Kwaliteitsmanagement is nog niet volwassen

De gereedschapskist om kwaliteitsmanagement in te vullen is tot de nok gevuld met hoogwaardig gereedschap. Maar dat betekent nog niet dat kwaliteitsmanagement al volwassen is.

Kwaliteit is in de praktijk weerbarstig

Na de introductie bleek implementatie van kwaliteit in de praktijk vaak een weerbarstige materie. Veel verbeterprojecten konden hun belofte niet waarmaken en verwachte doorbraken bleven uit.

Weg van het normatieve "zo moet het"

Als we naar de ontwikkelingen van ons vakgebied kijken, dan staat  één vraagstuk centraal: kwaliteitsmanagement dreigt vast te lopen. Kwaliteitsdeskundigen benaderen de kwestie op een manier die hen eigen is: zoek de oorzaak van het probleem en neem die weg.