Voedselveiligheid en digitale zekerheid: een combinatie die in de smaak valt?

Naar onderzoek blijft de consument harder inzitten met voedselveiligheid (55%) dan met gezondheid (53%) een belangrijke factor is geloofwaardigheid, maar hoe kunnen digitale oplossingen hierin een rol spelen?

De consument maakt zich zorgen over voedselveiligheid

Uit een recent ViewPoint onderzoek van DNV GL blijkt dat consumenten zich beduidend meer zorgen maken over de voedselveiligheid dan over het milieu. In totaal werden 4.500 consumenten vanuit de hele wereld gevraagd naar hun aankoop gewoonten met betrekking tot voedsel. De resultaten wijzen erop dat consumenten vooral een sterke voorkeur hebben voor factoren die van invloed zijn voor hen als individu. Voedselveiligheid (55%) en gezondheidskwesties (53%) werden belangrijker geacht dan externe factoren, zoals het milieu (38%) en sociale aspecten (35%). 

Het milieu of sociale aspecten, met uitzondering van afval en recycling, zijn vaak minder interessant wanneer consumenten een aankoopbeslissing maken. Ondanks de geografische verschillen, die vaak worden beïnvloed door lokale wetgeving, context of recente schandalen, lijkt er minder belangstelling te zijn voor zaken waaronder een verminderde uitstoot van broeikasgassen (10%), mensenrechten (13%) en dierenwelzijn (16%). 

"Voedselveiligheid staat nog steeds bovenaan op de agenda van de consument. De resultaten van het onderzoek wijzen erop dat de voedsel- en drankproducenten en detailhandelaren aanzienlijk hebben geïnvesteerd om consumenten te beschermen. Toch is de consument nog steeds niet 100% ervan overtuigd dat alle producten veilig te consumeren zijn," zegt Joy Franks-Laing, Global Food & Beverage Manager bij DNV GL-Business Assurance. 

Het onderzoek toont aan dat er een duidelijke vertrouwenskloof bestaat; merkloze verpakte voedingsmiddelen (69%) genieten niet hetzelfde vertrouwen als merkproducten (85%). Toch zijn er aanwijzingen dat digitale oplossingen - zoals QR-codes die de traceability en authenticiteit van een product laten zien - een middel kunnen zijn om het vertrouwen te vergroten. Slechts 19% van de consumenten gebruikt regelmatig QR-codes op verpakkingen. Dit aantal zou op kunnen lopen tot 65% wanneer QR-codes inzicht geven in de herkomst van een product en als controle op de naleving van de voedselveiligheidsnormen. 

Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten die ze vertrouwen. Maar liefst 69% is bereid meer te betalen wanneer de productinformatie geverifieerd wordt of als het product of de fabrikant gecertificeerd is volgens een voedselveiligheidsnorm. Certificering op het gebied van voedselveiligheid is heel gebruikelijk voor producenten. Het onderzoek suggereert dat er voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie een enorme verbetering mogelijk is in de communicatie met de consument over voedselveiligheid en andere productkenmerken. 

Methodologie en selectie

Het onderzoek is in maart 2020 uitgevoerd met behulp van de CAWI-methode (Computer Assisted Web Interviewing). 
4.500 consumenten uit 15 landen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië waren bij het onderzoek betrokken. 

Over DNV GL

DNV GL – Business Assurance is een van de grootste certificatie-instellingen ter wereld en helpt bedrijven de prestaties van hun organisatie, producten, medewerkers, faciliteiten en toeleveringsketens te optimaliseren door middel van certificering, verificatie, assessments en trainingen. Samen met onze klanten werken we aan duurzame bedrijfsprestaties en het opbouwen van vertrouwen bij stakeholders in alle bestaande sectoren. 

DNV GL biedt diverse e-learning en klassikale trainingen aan op het gebied van kwaliteit -, milieu-, arbo-, veiligheids-, voedselveiligheids-, en risicomanagement, duurzaamheid, informatiebeveiliging, automotive, en zorg & welzijn. Wij geven praktische trainingen op het gebeid van normkennis, lead auditor en interne auditor trainingen. 

Vind meer info terug via de website van DNV GL

Volg de webinar rond voedselfraude en integriteit

Niet zelden blijkt dat de oorzaak van voedselfraude te herleiden is naar het gedrag van medewerkers. Vanuit de diverse standaarden worden er daarom in toenemende mate eisen gesteld aan het verbeteren van de bedrijfscultuur en risicoanalyses. Op 17 september om 16u kan je deze webinar bijwonen, neem hier alvast een kijkje en noteer deze datum in je agenda. Tot dan!

Delen via

Verwante artikelen

Ingunn Midttun Godal

Certificatie efficiëntste tool om voedselveiligheid te verbeteren

Uit onderzoek blijkt dat 79% van de leiders in de levensmiddelenindustrie certificatie als topprioriteit beschouwt om aan de regelgeving te voldoen maar wel toepassingen voor nieuwe technologieën onderzoekt.

DNV GL reikt eerste ISO 45001-certificaat uit aan Lidl Nederland

Op 17 april 2018, nauwelijks meer dan een maand na de publicatie van de nieuwe norm, reikt DNV GL het eerste ISO 45001-certificaat uit tijdens het NEN Congres 'De impact van de nieuwe ISO 45001'. Veiligheid en gezondheid staan centraal. Lidl Nederland maakt er werk van en wordt beloond!  

Tijd om audits af te schaffen?

2018. 20 jaar geleden werd de eerste BRC norm uitgegeven. Een kleine aardverschuiving in de manier waarop we wereldwijd tegen voedselveiligheid aan kijken. Ik herinner mij nog goed de eerste keer dat ik die eerste versie onder handen kreeg (ik was op dat moment werkzaam als QA manager op een ver Schots eiland).