Welk boek moet je als kwaliteitsmanager gelezen hebben?

Naar aanleiding van de jaarlijkse Boekenbeurs vroegen we de LinkedIn-groep welk boek  (fictie of non-fictie) onze volgers zouden aanraden aan collega-kwaliteitsmanagers om te lezen en waarom?

Streetwize (Arnoud Raskin)

"Niet zomaar een prachtig sociaal en educatief initiatief (gelinkt aan http://www.mobileschool.org ), maar ook een boek dat managers of leidinggevenden uit hun comfortzone haalt door ze "streetskills" aan te leren en deze toe te laten passen in de dagelijkse praktijk." (Nick Van Den Brulle)

Human factors in aviation (Wiener Nagel)

"Essentiële literatuur in high risk omgeving. Dit boek dateert van eind jaren '80, en toch nog steeds verbaasd hoe moeizaam het proces blijft op dat vlak in de medische sector... " (Gerdy Debeuckelaere)

Higher Unlearning: 39 Post-Requisite Lessons for Achieving a Successful Future (Jack Uldrich)

"Op zijn minst een controversieel zelfs provocatief boek. Ik heb de man zelf bezig gezien op een congres. Vroeger zei men:"Gouverner c' est prévoir". Het gaat dus over de vraag: Welke skills hebben we nodig om in e toekomst succsvol te zijn? Zoals Nick Van Den Brulle zei het boek haalt je uit je comforzone wie denkt er immers aan UNLEARNING ? Wellicht is 'out of the box' wel een eerste stap die je moet zetten als je begint te lezen m.a.w. lezen wat out of the box is." (Paul Van Aken)

Lang leve de dood. Een bloemlezing in honderd en enige gedichten (verzameld door Gerrit Komrij)

"Om al het verbeterings-, veranderings- en vernieuwingsdenken grondig af te zweren. (Piet Cosemans)

Zen and the art of motorcycle maintenance (Robert M. Pirsig)

"Hoe oud het boek ook is, het blijft een (filosofische) inspiratiebron voor zowel beginner als gevorderde." (Johan Klykens)

Volg de volledige groepsdiscussie op LinkedIn of lees recensies voor en door kwaliteitsmanagers.

Foto beschikbaar via Flickr (by Beverly Goodwin)

Delen via

Verwante artikelen

Is ‘uitmuntendheid’ uitgeteld?

Elk jaar reikt het VCK een Business ‘Excellence’ Award uit. Maar welke waarde draagt het woord ‘excellence’ nog met zich mee? 

De Rol van Kwaliteitsmanagement in een Duurzamere Wereld

Willy Vandenbrande van QS Consult legt in zijn artikel voor het ‘Journal for Quality and Participation’ haarfijn uit hoe duurzaamheid een startpunt kan zijn om kwaliteitsgerichte economische- en sociale systemen te ontwikkelen.

"Goed en slecht nieuws voor kwaliteitsmanagers"

"Ik denk dat er goed nieuws en slecht nieuws is voor de kwaliteitsmanagers", zegt Professor dr. Marc Buelens van de Vlerick Business School, terugblikkend op het congres over de toekomst van kwaliteit.